fredag 24 juli 2009

Ibland glömmer jag bort mig


Jag glömmer ibland bort att en del vänner inte riktigt är med på att jag ibland (lite för ofta kanske ? :) ) kan vara ironisk/sarkastiskt på skämt, både mot mig själv och mot andra. Tror ju då att de förstår eller känner den sidan av mig, vilket ibland blir vääääldigt fel och en del kan ta illa vid sig.

Jag har ju också en del vänner som brukar försöka uppmuntra mig att faktiskt tala om när jag tycker att jag gör något bra eller är bra på något etc. istället för att klanka ner på mig och inte tro mig själv om något. Gör jag det med andra känner jag ibland att det där lät nog som skryt och att de tänker att "hon tror nog att hon är något". Och så det ju verkligen inte. Det krävs ganska mycket av mig att våga säga något positivt om mig själv.

Kommunikation kan vara svårt.

5 kommentarer:

  1. Fast ibland tror jag också att du TROR att andra blivit sårade fast så inte är fallet. Var inte orolig när du är med mig, fortsätt vara den du är - jag kan ju vara likadan och "den som sig i leken ger...". Sedan tror jag nog att vi alla skulle bli lite bättre på att berömma oss själva, OCH ge varandra lite mer beröm också för den delen. /K

    SvaraRadera
  2. Jo, det är en av mina negativa egenskaper, att jag TROR så mycket (inte lika svårt erkänna sina fel :) )

    Och absolut, berömma andra lite mer, och oss själva. Det behövs sååå lite för att det ska betyda sååå mycket.

    SvaraRadera
  3. Har du läst boken? Sett DVD:n? ;-)

    Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att fylla på sig själv med beröm och inte tro att man är dålig för att man inte får det av någon annan. Hoppas du förstod vad jag menade nu.

    Sedan är det naturligtvis så att man inte behöver vara dålig för att man inte får beröm eller komplimanger. Personen i fråga kanske är dålig på att ge komplimanger, vilket jag tycker att vi nog är alla till mans.

    Jag tycker i alla fall om dig som du är men jag tror att du själv skulle må bättre av att inte jämföra dig med andra. Pssst: Läs boken och se DVD:n ;-)

    Kramar från Linda

    SvaraRadera
  4. L: Jo jag har sett DVD:n men inte läst klart boken Kanske det vad som saknas? :)

    Jag förstår alltid vad du menar vännen.

    De flesta är nog dåliga på att ge beröm, speciellt på arbetsplatser - då får man ju nästa bara höra när man gjort något dåligt, typ glömt att läsa arbetsbeskrivningen eller hur K? ;)

    SvaraRadera
  5. Mmm, instämmer helt ;)/K

    SvaraRadera