tisdag 20 april 2010

Tröstande dikt


Hittade den här dikten när jag googlade på "tecken på att döden närmar sig", hur sjukt är inte det, egentligen. Eller är det den moderna människan som sitter vid en sjukbädd och googlar om döden och för att vara upplyst och kanske förberedd när det verkligen är dags?

Dikten har Pär Lagerkvist skrivit:

Oroas ej. Räds ej i uppbrottstimman.
En vänlig hand lugnt ordnar
båtens segel,
som för dig bort från
kvällens land till dagens.
Gå utan ängslan ner
i strandens tystnad,
den mjuka stigen genom
skymningsgräset.

2 kommentarer:

  1. Vackert! Jag tror inte det är ett dugg sjukt, det är vår tid att googla och blogga och twittra om allt. Jag tror vi kan hitta både fakta och tröst där, lika värdefull som... ja, vad som helst. /Svägerskan i byn

    SvaraRadera
  2. Och nu hittade jag ditt inlägg, när jag sitter i samma situation. Det var en väldigt fin dikt, tröstande och lugnande. Tack :)

    SvaraRadera