onsdag 4 november 2009

Inte vuxen


Jag är inte vuxen just nu. Har en konfliktperiod med yngsta dottern igen efter att det varit helt OK ett tag. Häromdagen tappade jag mitt vuxna beteende efter att ha fått tjata om att hon skulle sluta fippla med telefon, dator och börja gå i säng, får svaret "jaaa" och så fortsätter hon fippla och bryr sig inte. Efter fjärde eller femte gången och inget hände sa jag, mycket moget, "far åt helvete" och smällde igen dörren. Det var en hård huvudkudde att sova på den natten ska jag säga. Bad om ursäkt för vad jag sagt på morgonen, förklarade varför, hon förstod och allt var bra.

Det kan växla från en sekund till en annan utan att man fattar varför. Kan småprata lite och rätt var det är skriker hon "bry dig inte om det, ut ur mitt rum!" Allt tjat ledsnar ju både hon och jag på. Så var det igår kväll. Kände mig förvirrad och sårad och gick ut lugnt och stilla (jag KAN...) men nu så är det tystnad som råder. Jag orkar inte prata med henne och hon surar för att jag är dum och elak. Sa att hennes beteende var schizofrent vilket naturligtvis tolkas som att jag tycker att hon är dum i huvudet :/

Nåja, det går ju över men det är en klen tröst när man är mitt i det.

4 kommentarer:

  1. Usch vad jag inte ser fram emot tonårsperioden, får ju vissa föraningar redan nu om hur det kan komma att bli...x100 eller nåt, antar jag. Antar att det känns som att åka berg-och-dalbana eller nåt att hänga med på tonårsresan./K

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen berg- och dalbana samtidigt som man ska balansera på en knivsegg och gå som på ägg :)

    SvaraRadera
  3. Det går över. Och tänk på att det är ännu värre för henne. Och välj krigen. Några få, typ: sköta skolan, passa tider, höra av sig om man blir sen, och det självklara: inte röka och dricka. Var senhård med de reglerna (som ni kommer överens om) och skit i resten. Prova under en period. Ibland måste man lämna dem i fred och acceptera att de blir tysta och slutna. Tids nog kommer de ut. Lycka till!!!/Svägerskan i byn

    SvaraRadera
  4. Visst går det över det fattar jag också men en klen tröst när man är mitt uppe i det. Och om du bara visste hur mycket jag väljer och hur mycket jag sväljer När det händer en massa skit i dotterns närhet är det svårt att lämna henne ifred.

    SvaraRadera