lördag 10 oktober 2009

Till eftertanke


Om man vill hjälpa någon eller tycker att någon beter sig konstigt skulle man kunna betänka nedanstående rader. Jag tycker just orden "... förstå det hon förstår ..." är så bra. Detta gäller ju inte bara om man vill hjälpa någon utan när man umgås med människor, att försöka förstå vad hon/han förstår och inte det man tycker att hon/han borde förstå. Det kan lätt bli så fel om man antar att det som är självklart och lättförståeligt för en själv även är det för andra.

Till eftertanke

Om jag vill lyckas med att föra en
människa mot ett bestämt mål, måste
jag först finna henne där hon är
och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv när
hon tror att hon kan hjälpa andra. För att
hjälpa någon måste jag visserligen förstå
mer än vad hon gör, men först och främst
förstå det hon förstår. Om jag inte kan
det så hjälper det inte att jag kan
och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag
kan så beror det på att jag är fåfäng
och högmodig och egentligen vill bli
beundrad av den andre istället för
att hjälpa henne.

All äkta hjälpsamhet börjar med
ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och
därmed måste jag förstå att detta med att
hjälpa inte är att härska, utan att vilja tjäna

Kan jag inte detta så kan jag inte heller
hjälpa någon.

Sören Kierkegaard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar