lördag 18 april 2009

Ta bort mig!

Så kände jag vid ett tillfälle på gårdagens dans. Hade spanat in en kille som såg ut att dansa så härligt, försökt få tag på honom hela kvällen men misslyckats. Rätt var det är står han på golvet helt ouppbjuden. Bäst att passa på, aldrig sett honom tidigare, kanske bara var på besök så det kanske var enda chansen att dansa med honom så jag bjöd upp. Vi kan nu helt klart konstatera att även om han kommer att vara på varje dans som jag är på resten av livet så kommer vi aldrig att dansa igen. Låten var jättesnabb, vi snabbfoxade, och till en början gick det rätt bra men sen ... åh hjälp. Jag bara önskade att dansen skulle ta slut, log lite generat när vi väntade på låt två och så bar det av igen. Samma sak, gick bra ibland, ibland helt åt skogen. Sa snabbt tack och förlåt när dansen var slut och sprang iväg väldigt generad och hade helst bara velat sjunkit genom golvet. 

Jag har tänkt på det hela dagen idag, nästan haft ångest. Tänker på de som såg hur jag trasslade och han kämpade på. Hemskt, usch! Vid sådan här tillfällen är dans riktigt, riktigt jobbigt för en sådan som jag som så lätt fokuserar på negativa saker och använder det till att bekräfta hur usel jag är - på att dansa i det här fallet.

Resten av kvällen då? Den hemska dansen var ju bara frågan om 7½ minut av kvällens 210 minuters möjlighet till dans. Jo då, den var väl OK får jag säga. Blev uppbjuden tre gånger av samma karl varav en gång på damernas då han kom springande, tror det var första gången jag blev uppbjuden på damernas. Danserna gick bra även om jag "verkade lite stel" vid något tillfälle. Hann med en rolig bugg med H och ett par gnussar med en av mina "gnussare" som jag inte ens vet vad han heter :-) Lite annat smått och gott också.

Objektivt en bra dans kanske men tyvärr så sänker jag hela kvällen genom att fokusera på dansen som inte gick bra. Hur tar man ur sig sånt "tänk"? Är det fruktbart att funder på varför jag tänker så eller kan det räcka att man konstaterar att jag tänker så och utgå därifrån?

4 kommentarer:

  1. Därför tror jag det kanske lättare med 4-låtar=1 dans som vi har här nere i södern, för om snabbfoxxen (eller buggen) är katastrof så är det ju inte säkert att den långsamma foxxen blir det.
    Hade en sån upplevelse med en väldigt populär dansare i söndags då snabbfoxxen inte alls funkade men den långsamma gjorde det...
    Men då är man ju å andra sidan fast i 4 låtar om det är ett totalt stolpskott :(

    SvaraRadera
  2. Är ju lite tvådelat det där - om alla danser är en plåga, då är det ju bättre med en låt=två danser. Häruppe kan man ju be om nästa dans också om man känner att man vill dansa nästa dansa också, eller "slipper man lös" efter två låtar :)

    SvaraRadera
  3. Mia Törnblom har ett sätt man kan komma vidare från att låta bagateller spela en alltför stor roll i ens tillvaro. Läs boken "Självkänsla nu!", där hon samlat många goda tankar och råd. Om fem minuter av en danskväll är katastrof, så är det faktiskt lite synd att låta de fem minutrarna förstöra intrycket av de resterande fyra timmarna. Eller hur? ;)

    SvaraRadera
  4. Puman: Har läst den boken en gång och småläser lite då och då. T.o.m. börjat skriva en "jag-är-bra-bok" :) Teoretiskt inser jag ju vad som är galet men praktiken, ryggmärgkänslan i kroppen som bara fokuserar på det dåliga är svår att jobba bort. HÅller helt med om att man inte borde låta de få minutrarna förstöra resten av kvällen. :)

    SvaraRadera