onsdag 9 december 2009

I rymden kan man höra mig prata



Att jag pratar väldigt högt har jag fått höra så länge jag kan minnas. Kan ju vara bra att höras visst men ibland kanske det inte lika bra. Det är bra för exv. min pappa som hör dåligt, han hör ju alltid vad jag säger (frågan är om han lyssnar men det är en annan sak). En kille jag brukar dansa med som är hörselskadad och har hörapparat tycker också om att jag pratar högt (han kanske stänger av hörapparaten innan han dansar med mig :) ) En annan dansare sa en gång "du har väldigt skarp röst" :) ooops. Försöker ibland tänka på det och prata rätt ut i danslokalen istället för i örat om det blir prat under dansen men kommer inte alltid ihåg det.

Samtidigt kan jag tänka att min starka stämma hänger bra ihop med min person rent fysiskt. Jag är lång, storfotad och stadigt byggd :)

Om man ser på detta ur en lite feministisk synvinkel kanske så funderar jag på man lika ofta tycker att en man pratar högt, dvs. att man reagerar på det? Jag är inte så säker. En hög röst betraktas knappast som kvinnlig. Jag avviker alltså från normen genom att prata högt, är kanske t.o.m. okvinnlig? En man som har ljus och lite svagare röst, hur ser man på honom?

Så istället för att se det som något negativt att prata högt kanske jag ska se det positiva i att bryta en norm som begränsar en som person, eller?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker nog faktiskt att det finns många kvinnor som pratar högt, tror det är mer vanligt att kvinnor gör det än män - eller har jag fel?

    SvaraRadera
  2. Jo nog kan det vara många kvinnor som pratar högt men ses det som något positivt eller snarare. När en man pratar högt, är det något man kommenterar eller är det bara som det ska vara?

    SvaraRadera
  3. Tänk så många olika röster det finns..

    Sedan jag fick mitt diskbråck i nacken så har något hänt med min hörsel. Jag klarar inte babyskrik eller andra ljud i den frekvensen.. Sitter jag på ett fik och en baby skriker, ja då går jag därifrån.. Däremot tycker jag inte som Katrin Zytomi..(vad hon nu heter??!!) att det ska finnas barnfria caféer.

    SvaraRadera
  4. Förresten...kom på en sak - jämfört med vår nya grannfru är du en riktig tystpratare :(

    SvaraRadera