tisdag 29 december 2009

Årsdag


På juldagen var det fem år sedan jag slutade röka (igen). Jag har inte känt något direkt sug alls och det tror jag hänger ihop med att jag i samma veva började motionera regelbundet. Inte ens jag är så dum att jag skulle börja röka igen efter det. Och nu efter att jag börjat att dansa så mycket finns det inte på kartan. Lukta askkopp mitt i en mysfox. Nää.

Jag började röka som tonåring och höll på fram tills jag var 27-28 år. Slutade när vi började planera för barn. Höll sedan upp båda graviditeterna och en tid efter att jag slutat amma sista barnet. Sen följde ett par år av feströkning som till slut eskalerade till rökning på heltid när jag jobbade och var hemifrån. Jag ville inte att barnen skulle se så när jag var hemma rökte jag ibland första ciggen sent på kvällen när de gått i säng. Urlöjligt. Så natten mellan julafton och juldagen 2004 rökte jag min sista cigarett på en promenad med min kompis Ylva. Ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv. Och det gäller för evigt. Fast om jag blir 80 år kanske jag börjar att feströka ;) Det var ju gott.

3 kommentarer:

  1. Jag har också rökt OCH snusat (fast inte samtidigt då). Det senare var när jag skulle sluta att röka: Skitsmart - not!

    SvaraRadera
  2. Snusade ett tag också som ett sätt att dämpa nikotinsuget. Snus med lakritssmak ... riktigt gott.

    SvaraRadera
  3. Du är duktig du! Jag slutade själv röka för typ 10-11 år sedan, men tog till snus i stället och då är det ju liksom ingen bedrift. Har slutat snusa två gånger, men sedan börjat om igen - sicket pucko! Det är ju bra att du satt upp ett mål att se fram emot, att börja feströka vid 80...du kanske ska önska att tiden går snabbt ;)

    SvaraRadera