lördag 9 januari 2010

Trettondagsdans


Utekväll i stan på folkets hus - Hela huset gungar - en väldigt bra idé. Det finns något för alla. Mogendansband i källaren, disco (Clabbe hade de grävt upp?!), trubadur och så moderna dansband. Jag som inte är från stan träffade inte på så många jag kände, fast det kan ju bero på att jag höll till på dansgolvet hela tiden :)

Det var lite stökigare än på en vanlig dans men inte alls så farligt som jag befarat nu när det var dans i krogmiljö så att säga. Banden spelade i fem timmar non-stop och jag dansade över fyra timmar. Bjöd upp själv för det mesta men en och annan uppbjudning blev det ändå :) Kändes i vaderna och ryggslutet dagen efter att jag dansat så mycket. Underbart!

Många bra danser, några minns jag mer än andra. Bjöd upp en karl och när vi skulle ut på dansgolvet insåg jag att han stått ett trappsteg upp - han var bra mycket kortare än jag :) men det vara bara att böja knäna och hänga med. Jag har egentligen inget emot att dansa med kortare killar men på något sätt vill jag gärna att de bjuder upp först och på sätt visar att de är OK med att dansa med en längre tjej.

En annan jag dansade med var rätt så berusad men jag märkte att han både kunde och gärna ville dansa ordentligt så jag hängde på. Skulle gärna dansa med honom igen när han är nykter. En tredje dans jag minns extra är ju dansen då jag förde kompisen L - första gången jag fört i dans. Hon är så följsam och duktig att jag kunde föra med tjejsteg och hålla som jag ville - hon följde med vart jag en dansade. Jag vågade mig inte på några större utsvävningar utan måste känna på hur det är att föra. Jag gjorde bara ett fel och det var rätt så stort - jag blundade! Man bör verkligen inte blunda när man för. Det är ju på förarens ansvar att man inte dansar in i andra men på något mirakulöst sätt så krockade vi inte med någon. :)

6 kommentarer:

  1. Tänk om hon också blundade? En blind leder en blind ;)

    SvaraRadera
  2. :) Ja gör hon som jag gör när jag blir förd så blundade hon. Jag blundar alltid, nästan hela tiden. De gånger jag tittar mycket kan man förstå att dansen är urtrist och då försöker jag leta folk istället :), hemskt va? :)

    SvaraRadera
  3. Den där L är väldigt glad för komplimangerna!! Och hon brukar blunda men den här kvällen tittade hon mest eftersom hon inte kunde lita på omgivningen och det var då hon märkte att föraren blev väldigt mjuk och avslappnad och såg även då hon att du blundade... ;-)

    SvaraRadera
  4. L: Anar varför du är så poppis på dansgolvet. Provar gärna igen om jag får, då ska jag försöka hålla ögonen öppna, bibehålla mjukheten och försöka våga mig på lite utsvävningar :) Kan väl ta en dans OM vi blir stående på herrarnas någon gång? ;)

    SvaraRadera
  5. "Anar varför du är så poppis på dansgolvet" Nu gör du mig nyfiken... Om vi blir stående på herrarnas så tar vi en repris! *Kram* L

    SvaraRadera
  6. L: Ja du är ju följsam (och det sa förresten Ola när jag dansade med honom och berättade att jag fört dig.) Du VET att du är det!

    SvaraRadera