torsdag 16 september 2010

Liten separationsfundering

Man tror så mycket. Vad man dock kan vara säker på att man egentligen ingenting vet. Man kan tro att man känner sig själv och på så sätt veta hur man kommer att reagera i vissa situationer. Inget kan vara mer fel mina vänner.

Efter att ha tagit ett stort beslut i mitt liv, efter överväganden i flera år, trodde jag i min enfald att allt skulle kännas lättare och mycket bättre. No no. Det känns otroligt jobbigt, sorgligt och jag är fylld av skuldkänslor och dåligt samvete för att ha ställt till det för familjen och splittrat den. Jag har inte gjort fel - har gjort det rätta. Kunde inte fortsätta som det var; det kändes inte bra.

Funderade ju mycket på vad folk skulle säga men tror egentligen att ingen varit negativt inställd - tror ju att de flesta inser att jag inte tar ett sånt beslut lättvindigt. Flera har sagt "så tråkigt men grattis". En kommentar var "det var då på tiden" och en annan "men äntligen" :)

Nu efter 1½ vecka känns det helt OK men konstigt. Skönt att vara relativt obunden tillsammans med en 17-åring. Det blir nog bra till slut, om jag bara får bort skuldkänslorna.

4 kommentarer:

  1. Ge dig rätt att sörja. Men sluta ha skuldkänslor. Du hade gjort dig själv (och kanske din familj) mer illa om du INTE tagit steget. Tror jag. Klart det blir bra. Men det kan nog ta tid. Vad sägs om minst ett år? En jul, en påsk, en midsommar, en semester, alla födelsedagar osv.
    Äsch. Jag skulle också haft skuldkänslor. Så vem är jag att säga att du ska sluta med det? Men du kan väl försöka? /Doris

    SvaraRadera
  2. Jo, det här med skuldkänslor förstår jag, inget konstigt att du känner så. Och sorgen, vemodet. Det finns något ordspråk som lyder "Aldrig ångra det man gjort, men det man inte gjort" och det känns relevant. Livet är liksom en resa där man lär sig och upplever nya saker hela tiden. Det har varit bra och det kommer att bli bra, men det kan inte alltid vara bra. Kram. /Lena

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma med de föregående talarna. Kloka ord som du får försöka ta till dig. Och så ska du komma ihåg att du har vänner omkring dig som finns för dig - när än du behöver.

    SvaraRadera
  4. Ha inte skuldkänslor! Lätt att säga, men jag vet hur svårt det är. Jag har själv skuldkänslor för att jag NÄSTAN gjorde det (separerade alltså). Det ÄR jobbigt! Och det ska det vara. Du hade ju för längesen bestämt dig för att leva med honom, skaffat barn och allt. Men det funkar inte alltid. Det är jätte tråkigt när det inte gör det! Men det SKA vara jobbigt att separera. MEN det går också över. Det blir lättare med tiden.

    SvaraRadera