torsdag 11 februari 2010

Dagens äckligaste ord - köttklister


Köttklister - smaka på ordet ;) Hur äckligt låter det inte? I EU ha man röstat ja till att använda köttklister, dvs. att med ett naturligt ämne, fibrin, klistrar ihop småbitar av kött till större bitar för att på så sätt tillvarata mer kött (och att någon väl ska tjäna mer pengar). Tanken är god antar jag men bara ordet! Att klistra ihop mindre bitar av kött är heller inget nytt, det förekommer redan nu i exv. smörgåsskinka och nuggets men då används potatismjöl. Själv köper jag vare sig nuggets eller sån där pizzaskinka, tycker det ser väldigt oaptitligt ut men som sagt tanken är god, att tillvarata egentligen fullgott kött. Själv föredrar jag det kött jag köper lokalt hemma i byn, från kalvar jag i princip tittat i ögonen när de levde.

2 kommentarer:

  1. Usch så äckligt! Jag som näst intill har köttfobier och tycker att det mesta är äckligt försöker att inte tänka på vad det är jag äter när jag äter det. Och läsa innehållet på förpackningarna ska man nog akta sig noga för, tror jag.

    SvaraRadera
  2. Har inte hört talas om köttklister annat än i några bloggar. Läste din rubrik, men törs inte läsa texten (sorry ;-)) av rädsla för att svälta ihjäl, när nu det enda jag äter är kött och grönsaker, typ.

    SvaraRadera