måndag 31 januari 2011

Så gammal men så naiv

Jag är nog väldigt naiv ibland, i vissa lägen i alla fall. Om jag på jobbet ser att någon av mina arbetskamrater glömt att göra något eller kanske gjort något fel, kan jag lite försiktigt ibland påtala detta. Och det är INTE för att påpeka att någon gjort FEL utan för att göra dem uppmärksam på det. Jag vill själv veta när jag gör något fel eller glömmer något, allt för att kunna bli bättre på det jag gör. Visst kan man glömma saker man vet att man ska göra men ibland kanske man gör saker på fel sätt i tron att man gör rätt.

Pratade med en god vän om detta och hon tyckte nog jag var lite naiv. Hon undrade själv om jag vill veta att jag gör fel. Klart jag vill! Visst, inte känns det alltid roligt att få bekräftat att man gjort något fel men samtidigt, är det saker om gäller jobbet och har med patienter att göra är det ju viktigt att det blir rätt. Vill samtidigt också veta om något blir fel för att ingen ska tro att man på något sätt tror sig vara ofelbar :) Herregud, man måste väl ha självdistans.

Kontentan? Jag ska vara tyst :)

7 kommentarer:

  1. Jag fattar inte. Hur då naiv? Det är klart att man ska säga till någon som glömt, eller gjort fel. Särskilt om det faktiskt kan hänga på liv och död (om man hårdrar det)! /Dois

    SvaraRadera
  2. Naiv som tror att man faktiskt vill veta om man gör något fel eller glömt något, jag vill ju det. Är kanske inte alltid frågan om liv och död.

    SvaraRadera
  3. Jag fattar inte heller.. Naiv?
    Om du frågar/säger till en person att den har gjort fel - så är det väl bra? Tänk om den här personen tror att den gör rätt men faktiskt gör fel, men ingen säger något - någonsin... Då kommer personen i fråga kanske aldrig att lära sig -> kollegorna märker att det jämt sker fel/misstag -> som leder till en massa irritationer..

    SvaraRadera
  4. Men vem ska då hålla efter mig, om inte du gör det?

    SvaraRadera
  5. K: Nåja kan göra något undantag ibland om du gör något alldeles uppåt väggarna :)

    SvaraRadera
  6. klart man måste säga! Jag vill då absolut veta om jag gjort något fel eller glömt nåt på jobbet!

    SvaraRadera